Erittäin vaikea unettomuus – syy voi löytyä makuuhuoneesta

Kun ongelmana on erittäin vaikea unettomuus, kannattaa terveyden lisäksi keskittyä myös makuuhuoneen ongelmakohtiin. Syy unettomuuteen löytyy usein esimerkiksi makuuhuoneen lämpötilasta tai sisustuksesta.

Viileämmästä huoneesta apu erittäin vaikeaan unettomuuteen

Jos makuuhuoneen lämpötila on liian korkea, nukahtaminen on vaikeaa. Makuuhuoneen lämpötilan tulisi olla 18-19 astetta. Yleisesti sisäilman lämpötilan suositellaan olevan noin 22 astetta. Ajatus viileästä makuuhuoneesta voi tuntua oudolta, mutta kuitenkin hieman viileämmässä makuuhuoneessa uni on rauhallisempaa. Makuuhuonetta viilentämällä moni on saanut avun vaikeaan unettomuuteen. Kannattaakin kokeilla nukkua siten, että laittaa villasukat jalkaan sekä hankkii lämpöisen ja hengittävän peiton. Voi olla, että uni tuleekin nopeasti. Korkeassa lämpötilassa nukkuminen on levotonta ja unettomuus ilmeistä. Tämä on usein haasteena kesäisin, jolloin kannattaakin pitää sälekaihtimia ja mahdollisesti olemassa olevia pimennysverhoja ikkunan edessä. Valon sisäänpääsyn estäminen vähentää hieman lämmönnousua sisätiloissa.

Myös lämpötila-asiassa olemme yksilöitä, ja pariskunnilla saattaa usein olla omat mieltymyksensä. Tässä tilanteessa pitääkin löytää molempia miellyttävä ratkaisu tai nukkua mahdollisuuksien mukaan omissa makuuhuoneissa.

Unettomuutta vaikeuttaa makuuhuoneessa näkyvät työasiat

Makuuhuoneesta ei kannata tehdä viihdekeskusta tai työhuonetta, sillä viimeistään silloin unesi kärsii. Työmappien pitäminen yöpöydällä on takuuvarma tapa pitää työasiat mielessä myös öisin, jolloin niille ei voi kuitenkaan tehdä mitään. Jos sinulla on haasteita nukkumisen kanssa ja tiedostat itselläsi stressiä, niin älä vie työasioita lainkaan makuuhuoneeseesi. Pidä makuuhuone rauhallisena paikkana, joka on tarkoitettu nukkumiseen, rauhoittumiseen ja rakasteluun. Älä jätä unettomuudelle tilaa!

Epäonnistunut makuuhuoneen sisustus voi pahentaa vaikeaa unettomuutta

Makuuhuoneen sisustus kannattaa suunnitella niin, että siellä on rauhallinen tunnelma. Värit kannattaa valita itselle mieluisaksi. Rauhalliset ja vaaleat sävyt sopivat makuuhuoneeseen. Vie makuuhuoneesta pois kaikki ylimääräinen ja tyhjennä sängynalunen tavaroista. Televisiota ei suositella makuuhuoneeseen lainkaan.

Myös sängyn sijoittelua ja pehmeyttä kannattaa miettiä. Pariskunnilla on usein totuttu lempipuoli sängyssä ja hyvin usein he nukkuvat selkä toisiaan vasten. Tämä mahdollistaa parisängyssä rauhallisemman unen. Tämän takia aina aika-ajoin olisi hyvä vaihtaa nukkumapaikkoja sängyssä, jolloin saadaan edelleen olla vieruskaveria selin, mutta nukkumakylki vaihtuu. Paikan vaihto saattaa olla helpotus joihinkin kipuoireisiin ja sitä kautta unettomuuteen.

Valoisuus ja äänet osasyynä erittäin vaikeaan unettomuuteen

Valoisuus makuuhuoneessa vaikuttaa unettomuuteen merkittävästi. Unihormonin, eli melatoniinin, eritys lisääntyy pimeän vaikutuksesta. Ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä myös valon vaikutukseen. Ihminen reagoi valoon silmän verkkokalvon kautta tulevan signaalien välityksellä. Iltaisin nukahtamista ja uneliaisuutta voi edesauttaa, jos vähentää huoneen valaistusta. Päinvastoin nukahtaminen voi viivästyä, mikäli illalla katsoo televisiota tai tietokoneruutua hyvin valaistussa huoneessa. Älypuhelimen ja tabletin käyttämistä kannattaa rajoittaa ennen nukkumaan menoa. Tämän merkitys korostuu entisestään, mikäli on haasteita unettomuuden kanssa. Keväällä aamujen kirkastuessa monet heräävät liian aikaisin. Herääminen johtuu silmäluomen läpi tulevasta valosta, joka vaikuttaa joillakin ihmisillä unihormonin eritykseen alenevasti. Tähän helppona apuna toimivat valoa läpäisemättömät silmälaput. Makuuhuoneeseen on ehdottomasti myös suositeltavaa hankkia pimennysverhot. Usein ajatellaan, että sälekaihtimet ovat riittävä pimennys, mutta kaupungissa asuvilla usein katulamput kajastavat sälekaihtimien läpi ja saattavat pahentaa unettomuutta. Usein nukkujat tajuavat pimennysverhojen tehon todella vasta hankittuaan ne.

Valoisuuden lisäksi äänet häiritsevät usein unen aikana. Unettomuudesta kärsivä saattaa häiriintyä liikenteen metelistä, ja usein myös raportoidaan, että lemmikki pitää meteliä yöllä. Lemmikkieläimien metelöintiä ja liikehdintää saadaan vähennettyä, kun eläimelle tarjotaan riittävästi aktiviteettia päivällä, jolloin ne todennäköisemmin nukkuvat yöllä. Ehkä tyypillisimmät äänihaitat parisuhteessa elävillä ovat vieruskaverin kuorsaus, liikehdintä ja erirytmisyys. Näistä asioista kannattaa keskustella puolison kanssa. Toisen sanomista on tärkeä kuunnella ja kunnioittaa. Erittäin vaikea unettomuus aiheuttaa parisuhteessa vaikeuksia. Jos äänet aiheuttavat unettomuutta, nukkumista kannattaa kokeilla ja opetella korvatulppien kanssa.

Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi erittäin vaikea unettomuus saada helpotusta suuresti. Lue lisää unesta ja sen merkityksestä täältä: Unibedin uni- ja nukkumisergonomian asiantuntijat kertovat unesta

Jaa julkaisu ystävälle:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Sosiaalinen media

Uusimmat artikkelit

Tilaa julkaisut sähköpostiin

Liity hyvinvoijien joukkoon

Asiakkaamme suosittelevat näitä tuotteita.

KATSO VIDEO JA TUTUSTU
SUOMESSA KÄSITYÖNÄ 
VALMISTETTUUN MOOTTORIVUOTEESEEN

FYSIOTERAPEUTTI JUHA MÄNTYLÄ
 ESITTELEE CARATIA MOOTTORISÄNGYN

Katso video
UNIBED UNIASIANTUNTIJAT

Uniergonomia artikkelit

OSTOSKORI 0

ÄSKETTÄIN KATSOTUT 0

ASIAKASTILI
Toivelista

Kirjaudu sisään

Luo kanta-asiakatili

Salasanan palautus

Hukkasitko salasanan? Syötä käyttäjätunnus tai sähköpostiosoite. Saat sähköpostiisi linkin salasanan palauttamista varten.

Tarvitsetko apua? Jätä soittopyyntö unibed- asiantuntijalle.

Lisättiin toivelistalle! NÄYTÄ TOIVELISTA