Vinkit parempiin yöuniin – Näin saat syvät ja rentouttavat yöunet

Sen lisäksi, että nukkuminen tekee terää aivoille, on kunnon yöunilla myös kaunistava vaikutus. Puheet kauneusunista ovat totta, sillä yöhormonin eli melatoniinin erittyminen hidastaa ikääntymisen merkkien syntymistä. Mikä avuksi, kun vietät yön toisensa jälkeen nukkumisen sijaan sängyssä pyörien? Lue alta toimivat vinkit parempiin yöuniin, jotta voit jatkossa palautua päivästä kunnolla!

Siinä missä yksi nukahtaa vaikkapa bussissa pää vasten ikkunaa, täytyy toisen vuorata makuuhuone lattiasta kattoon pimennysverhoilla ja varmistaa, että sänky on jokaista senttimetriä myöten kuin hänelle tehty. Ihmiset ovat erilaisia nukkujia, ja tarpeet voivat myös muuttua elämäntilanteen mukaan – vaikka ennen nukahtaminen olisikin tapahtunut sormia napauttamalla, voi esimerkiksi uuden, stressaavamman työn vuoksi hyvät yöunet tuntua kaukaiselta ajatukselta. 

Miksi uni on tärkeää?

Kaikki tarvitsevat unta – niin ihmiset, kalat kuin kärpäsetkin. Uni on aivoille ja koko keholle puhdistavaa aikaa, jolloin akut ladataan seuraavaa päivää varten. Yöunien vaikutus näkyy kaikkialla kehossa päästä varpaisiin, eikä sen tärkeyttä tule aliarvioida. Huonosti nukutut yöt ovat yhteydessä muun muassa masennukseen, keskivartalolihavuuteen sekä heikentyneeseen vastustuskykyyn. Kun nukut yösi hyvin, palaudut nopeammin, jaksat paremmin ja pysyt hyväntuulisena. 

Unettomuus on yhdessä nukkujien yhteinen ongelma

Vaikka toinen nukkuisi yksin sikeästi kuin tukki, voi toisen katkonainen uni tehdä unettomuudesta yhteisen ongelman. Kun vierellä nukkuva heräilee jatkuvasti, käy vessassa useita kertoja yössä ja pyörii sängyssä kuin hyrrä, on kenen tahansa hankala saada unen päästä kiinni. Huonounisen puoliskon kannattaa kiinnittää huomiota iltarutiiniin, sekä tarvittaessa hankkia sänkyyn ihan oma, sopiva patja, jonka päälle laitettava sijauspatja saa sängyn tuntumaan yhtenäiseltä. Myös oman peiton hankkiminen voi olla tarpeellista, jos paksun untuvapeiton alla uni ei tule. 

Ammattilaisten vinkit parempiin yöuniin

  1. Viilennä makuuhuone ennen nukkumaanmenoa

Vaikka vilukissan korvaan viileä makuuhuone kuulostaa yhtä hyvältä idealta kuin ulkona nukkuminen lumipeittoon kääriytyneenä, viestii viileys keholle sen, että on aika rauhoittua. Mistä sitten tietää, että huoneessa on tarpeeksi viileää? Makuuhuoneen ideaali lämpötila sijoittuu välille 18-19 astetta, vaikka yleisesti suositus sisäilman lämpötilalle on noin 22 astetta. Säädä huoneenlämpöä viileämmäksi, ja anna sopivan paksuisen, lämpimän peiton syleillä sinut uneen. Viileä makkari saa aivot tuottamaan enemmän melatoniinia ja ruumiinlämmön hieman laskemaan, mikä tekee nukahtamisesta helpompaa sekä unesta parempaa. 

Vinkki pariskunnille: Pitäkää makuuhuoneen lämpötila viileänä, vaikka toinen teistä olisikin lämmön perään. Panostakaa kahteen peittoon, joista toinen sopii tarvittaessa vilukissalle ja toinen helposti hikoilevalle kuumakallelle. 

  1. Jätä myöhäinen kahvikupponen juomatta

Kuppi lämpimänä höyryävää kahvia saattaa olla varsin houkutteleva ajatus kylmänä talvi-iltana. Kahvi on kuitenkin piriste, joka voi tehdä nukkumaanmenosta mahdotonta. Mikäli toivot Nukkumatin kolkuttavan ovelle esimerkiksi kello yhdentoista aikaan, on viimeinen kuppi kahvia keitettävä ennen iltaseitsemää – piristävien juominen tulisi lopettaa 4-6 tuntia ennen unia. Kahvin lisäksi kannattaa iltarutiinista jättää suosiolla pois myös nikotiinituotteet sekä alkoholi. Näiden lisäksi piristävää kofeiinia sisältävät luontaisesti etenkin tumma suklaa sekä teet, kuten vihreä ja valkoinen tee. Mikäli kuitenkin kaipaat lämmintä juomaa illaksi, kannattaa kulautella esimerkiksi rauhoittavaa melissaa tai valeriaanaa sisältävää iltateetä. 

  1. Irtaudu työasioista ja puhelimesta ajoissa

Etenkin yrittäjien voi olla hankalaa vetää raja, jonka toisella puolella on vapaa-aika ja toisella työaika. Puhelin seuraa helposti niin vessaan, olkkariin kuin makuuhuoneeseenkin, eikä tärkeitä työviestejä malteta olla lukematta. Sormet seikkailevat puhelimen ruudulla usein vielä sängyssäkin, mikä tekee nukahtamisesta vaikeampaa. Tabletit ja tietokoneet eivät ole sen parempia vaihtoehtoja, sillä näitä kaikkia älylaitteita yhdistää voimakas sininen valo. Sininen valo viestittää aivoille, että on aika nousta ylös, jolloin unihormonin tuotanto loppuu kuin seinään. Pyhitä ilta siis niille tärkeille asioille, jotka eivät löydy netistä. Unohda myös vauhdikas juoksulenkki juuri ennen nukkumaanmenoa, sillä liikunta saa aivot tuottamaan piristävää kortisolia. 

  1. Varmista, että sänky sopii sinulle

Vaikka makuuhuone olisi pimeä, hiljainen ja viileä, olisit nauttinut kupposen rauhoittavaa iltateetä sekä ajoittanut työasiat, Facebookin selaamisen ja rankat treenit päivälle, voi huono sänky kuitenkin tehdä yöunista katkonaisen. Sänkyä ei kannata valita pelkästään sen ulkonäön tai hinnan perusteella, eikä luottaa sokeasti hyvän ystävän hehkutukseen. Se, mikä toimii loistavasti kaverin makkarissa, saattaa saada sinut heräämään kera niskakipujen. Sängyn valinnassa on syytä huomioida muun muassa patjan kovuus, pituus ja leveys sekä nukkujan mahdolliset liikuntaelinten vammat. Sängyn päällä pötkötteleminen ennen sen ostamista kannattaa, jotta vältyt hutiostoksilta ja epäsopivassa sängyssä nukkumisesta aiheutuneilta jumeilta. Toisille sopii säädettävä moottorisänky, toisille runkosänky, mutta tärrkeintä sängyssä on kuitenkin sopiva joustavuus ja oikea pehmeys sinun vartalollesi.

  1. Etsi oikeanlainen nukkuma-asento

Heräätkö kenties unisena niskat jumissa tai jännittyneenä? On tärkeää opetella nukkumaan oikein päin. Tai no, yhtä oikeaa ei miljoonille erilaisille suomalaisille ole olemassakaan, mutta hyvien unien – ja etenkin kauneusunien kannalta on paras nukkuma-asento selällään. Huono nukkuma-asento voi olla häiritsevien otsaryppyjen ja silmäpussien takana, mutta myös vaikuttaa muun muassa niska- ja selkäkipujen syntyyn. Mikäli nukut huonossa asennossa, heräät uuteen päivään taatusti väärällä jalalla. Kiinnitä siis tästedes huomiota asentoon, jossa nukut. 

Panosta oikeisiin asioihin ja nuku paremmin

Kuten huomaat, vaikuttaa hyvään uneen moni asia. Sikeät yöunet eivät ole itsestäänselvyys, vaan unettomuus voi vaivata ketä tahansa elämäntilanteesta ja olosuhteista riippuen. On kuitenkin helpottavaa tietää, että nämä vinkit parempiin yöuniin todella tekevät nukahtamisesta helpompaa ja unesta parempaa. Panosta oikeisiin asioihin, sillä on esimerkiksi täysin turhaa ostaa keittiön kaapit täyteen rauhoittavaa teetä, jos epäsopiva sänky tekee nukkumisesta vaikeaa. 

“Nyt on kyllä pakko nukahtaa, herätykseen on aikaa enää kolme tuntia…”, vaikka heräisit yöllä, älä katso kelloa, sillä tuntien laskeminen saa aikaan nukahtamista vaikeuttavan paineen. Vie puhelimesi yön ajaksi lataukseen käden ulottumattomiin, jotta kiusaus ajankulun seuraamiseen sekä somettamiseen pienenee.

Kun panostat oikeisiin asioihin, kuten makuuhuoneen viihtyvyyteen, sängyn sopivuuteen, rauhoittavaan iltarutiiniin sekä oikeanlaiseen nukkuma-asentoon, tulee uni kuin itsestään. Jos Nukkumatti ei ole vieraillut kunnolla aikoihin, voi tuttujen tapojen vaihtaminen tuntua alkuun jopa turhalta ja hankalalta. Pidä tarvittaessa unipäiväkirjaa siitä, kuinka unet sujuvat uudessa sängyssä erilaisella rytmillä, niin pian huomaat, että muutosta parempaan päin tapahtuu yö toisensa jälkeen.

Jaa julkaisu ystävälle:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Sosiaalinen media

Uusimmat artikkelit

Tilaa julkaisut sähköpostiin

Liity hyvinvoijien joukkoon

Asiakkaamme suosittelevat näitä tuotteita.

KATSO VIDEO JA TUTUSTU
SUOMESSA KÄSITYÖNÄ 
VALMISTETTUUN MOOTTORIVUOTEESEEN

FYSIOTERAPEUTTI JUHA MÄNTYLÄ
 ESITTELEE CARATIA MOOTTORISÄNGYN

Katso video

Heräsikö sinulla ajatuksia? Jaa ne alla olevaan kommenttikenttään.

UNIBED UNIASIANTUNTIJAT

Uniergonomia artikkelit

OSTOSKORI 0

ÄSKETTÄIN KATSOTUT 0

ASIAKASTILI
Toivelista

Kirjaudu sisään

Luo kanta-asiakatili

Salasanan palautus

Hukkasitko salasanan? Syötä käyttäjätunnus tai sähköpostiosoite. Saat sähköpostiisi linkin salasanan palauttamista varten.

Tarvitsetko apua? Jätä soittopyyntö unibed- asiantuntijalle.

Lisättiin toivelistalle! NÄYTÄ TOIVELISTA